Bostanistas.gr : Ιστορίες για να τρεφόμαστε διαφορετικά

Διαβαστε

Σπιτικό παστέλι: με σουσάμι, αμύγδαλο ή φιστίκι;

Διαφήμιση

Twitter | Facebook | Google+ |

Διαφήμιση

Τα "έξυπνα" φαγητά της χρονιάς

του Δημήτρη Μπούτου Wikiέξυπνα φαγητά, μέλι, μύδια, λάχανο

Σύμφωνα με τους περισσότερους διατροφολόγους διανύουμε την πρώτη συγκυρία στην ιστορία του πλανήτη, κατά την οποία μεγάλο μέρος του πληθυσμού υπερκαταναλώνει τροφές αλλά αγνοεί το πώς μπορεί να τρέφεται υγιεινά. O Drew Ramsey, διατροφολόγος και ειδικός στα θέματα πνευματικής υγείας, υποστηρίζει πως έχουμε συνηθίσει να δίνουμε έμφαση στις επιπτώσεις που έχει η ανθυγιεινή διατροφή στο σώμα -και κυρίως στα φαινόμενα της παχυσαρκίας και του διαβήτη- και φαίνεται να λησμονούμε τα προβλήματα που οι σύγχρονες διατροφικές συνήθειες επιφέρουν στη λειτουργία του εγκεφάλου μας.

Ο εγκέφαλος είναι το πιο ενεργό μεταβολικά όργανο του ανθρώπινου σώματος και γι’αυτό τον λόγο θα πρέπει να προσέχουμε ώστε να τον "θρέφουμε" με όσα περιλαμβάνουμε στη δίαιτά μας.
Πώς μπορεί να επιτευχθεί αυτό; Με φρέσκα και σχεδόν μηδενικά επεξεργασμένα τρόφιμα, αφού η πιο ωφέλιμη για τον εγκέφαλο διατροφή περιλαμβάνει αρκετά λαχανικά και προσεκτικά επιλεγμένο κρέας και θαλασσινά. Οι τρεις τροφές που ακολουθούν, συγκεντρώνουν πολλά από τα επιθυμητά στοιχεία. Μπορούν να περιληφθούν σε πολλά και διαφορετικά πιάτα, επομένως δικαίως ανακηρύσσονται στις πιο "έξυπνες" επιλογές για τα μελλοντικά γεύματά μας. 

Photo: blog.tauedu.org
Photo: blog.tauedu.org

Μέλι
Όσα είδη περιέχουν σάκχαρα αποτελούν πρώτης τάξεως πηγή ενέργειας για το σώμα. Το ίδιο ισχύει και για τον εγκέφαλο, καθώς αυξάνουν τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα, που θεωρείται το βασικό "καύσιμο" του οργάνου. Οι γλυκές τροφές δεν είναι απαραίτητα και παχυντικές, καθώς μπορούμε να προτιμήσουμε τις φυτικές και σχεδόν ανεπεξέργαστες. Απορρίπτοντας λοιπόν τα βιομηχανικά προϊόντα ζάχαρης μπορούμε να στραφούμε στο μέλι, η γλυκιά γεύση του οποίου χαρίζει έναν πλούσιο συνδυασμό βιταμινών, μετάλλων και αντιοξειδωτικών.
Σε αντίθεση με την επεξεργασμένη ζάχαρη ή το σιρόπι φρουκτόζης, το μέλι βοηθά επίσης στη διάσπαση των φυτικών ινών, στην ενίσχυση του οργανισμού απέναντι στα βακτήρια και τέλος στην πρόληψη των φλεγμονών.

Photo: msfm.org
Photo: msfm.org

Λάχανο
Συγκαταλέγεται μαζί με το μπρόκολο και το σπανάκι στα θρεπτικότερα των λαχανικών - και όχι άδικα. Περιέχει βιταμίνες, κάλιο, μαγγάνιο και αντιοξειδωτικές ουσίες. Ως προς την επίδρασή του στο νευρικό σύστημα, τα αντιοξειδωτικά του βοηθούν στην καταπολέμηση της επιβράδυνσης των νοητικών λειτουργιών. Όλα τα φυλλώδη λαχανικά είναι πλούσια σε βιταμίνες Β6, φολικό οξύ και σίδηρο, που μειώνουν τα επίπεδα ομοκυστεΐνης. Πρόκειται για ένα αμινοξύ, που παράγεται κατά τη διάσπαση πρωτεϊνών και οδηγεί σε απώλεια μνήμης. Επομένως όποια ποικιλία λάχανου κι αν επιλέξουμε (κατσαρό, λευκό ή μωβ), τα θρεπτικά στοιχεία της θα ενισχύσουν σημαντικά τον μηχανισμό της μνήμης μας. Ωστόσο άριστη επιλογή αποτελεί το μωβ λάχανο εξαιτίας της αυξημένης περιεκτικότητάς του σε αντιοξειδωτικά.

Photo: answersencroute.com
Photo: answersencroute.com

Μύδια
Μία τροφή γεμάτη θρεπτικά για τον εγκέφαλο στοιχεία: DHA (παράγωγο της βιταμίνης C), σίδηρο και βιταμίνες τους συμπλέγματος Β, που είναι ζωτικής σημασίας για την ορθή λειτουργία του νευρικού μας συστήματος. Τα μύδια με τα παραπάνω στοιχεία τους ενισχύουν τους νευροδιαβιβαστές του εγκεφάλου, όπως τη σεροτονίνη, και συμβάλλουν στη διατήρηση της μνήμης όσο αυξάνεται η ηλικία του οργάνου. Ειδικά το DHA χρησιμεύει ως δομικό στοιχείο των νευρώνων και είναι ικανό να επιβραδύνει την έκπτωση των γνωστικών λειτουργιών που επέρχεται με το γήρας.
Ενδεικτικά αναφέρεται πως οι πάσχοντες από Alzheimer εμφανίζουν πολύ χαμηλά επίπεδα DHA στο αίμα, επομένως η συχνή κατανάλωση μυδιών αλλά και ψαριών φαίνεται να συμβάλλει στην πρόληψη εμφάνισης της νόσου ¹.

¹ Σύμφωνα με μελέτη του 2005 που δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση "Archives of Neurology".

Πρόσφατα άρθρα του Δημήτρη Μπούτου

Πρόσφατα άρθρα στην κατηγορία 'Wiki'