Bostanistas.gr : Ιστορίες για να τρεφόμαστε διαφορετικά

Διαβαστε

Ασί παρμαντιέ, η γαλλική πατατόπιτα

Διαφήμιση

Twitter | Facebook | Google+ |

Διαφήμιση

Ποιος χαχανίζει στη Γλυφάδα;

της Αλέκας Κυφιώτη Κάντο μόνος σουλαχανόκηπος, δημοτικό σχολείο, Γλυφάδα

Σε λίγες ημέρες τα μαρουλάκια του "Χαχανόκηπου" θα είναι έτοιμα και θα τα απολαύσουν "όλοι μαζί παρέα", σύμφωνα με το πρόγραμμα κατά της βίας, όπως υλοποιείται από την Α' τάξη του 1ου Δημοτικού Σχολείου Γλυφάδας.

Όσοι έχετε παιδάκια που πηγαίνουν δημοτικό σίγουρα γνωρίζετε τι σημαίνει η βαρύγδουπη έκφραση "Ώρα της ευέλικτης ζώνης". Είναι ο σχολικός χρόνος κατά τον οποίο δίνεται η δυνατότητα στους δασκάλους να προσεγγίσουν διαθεματικά εκπαιδευτικούς στόχους. Απ' ό,τι έχω ακούσει οι περισσότεροι δάσκαλοι τραγανίζουν αυτό το χρόνο και δεν τον χρησιμοποιούν ευφάνταστα. 
Όμως φωτεινές εξαιρέσεις δεν λείπουν ποτέ.

Είναι αυτές που επιβεβαιώνουν άλλωστε τον κανόνα. Και μια απο αυτές είναι η κεφάτη δασκάλα της πρώτης τάξης στο 1ο Δημοτικό Γλυφάδας, η Αναστασία Μηνδρινού, μητέρα τριών παιδιών η ίδια.
Με την υποστήριξη του πάντα θετικού σε καινούριες και πρωτότυπες ιδέες διευθυντή του σχολείου Μάριου Κασσέρη και, βεβαίως, με τον ενθουσιασμό και τη δουλειά των μαθητών της έφτιαξε ένα λαχανόκηπο ή "χαχανόκηπο", όπως τον αποκαλούν γελώντας. Και επειδή όλα αυτά δεν πετυχαίνουν χωρίς τη βοήθεια του ειδικού, η εθελοντική καθοδήγηση της γεωπόνου Παναγιώτας Μαλτέζου ήταν καθοριστική στην επιτυχία αυτής της ενδιαφέrουσας προσπάθειας.

«Οταν επισκέφτηκα με τα παιδιά μου πέρσι τον αυτοδιαχειριζόμενο αγρό στο Ελληνικό (agroselliniko.blogspot.gr) ξύπνησαν στο μυαλό μου εικόνες από το περιβόλι της γιαγιάς μου. Αυθόρμητα, μου δημιουργήθηκε η επιθυμία να μοιραστώ με τους μαθητές μου τη χαρά που έζησα εγώ όταν ήμουν παιδί» εξηγεί μιλώντας για την ιδέα της η Αναστασία.

Αυτή η δραστηριότητα αποδείχτηκε καταλυτική για τα πρωτάκια. Εύκολα, χωρίς πολλά -πολλά, έμαθαν τι σημαίνει συνεργασία και κοινός στόχος. Το ένα παιδί κρατάει το φυτό, το άλλο σκάβει, το τρίτο ποτίζει κι όλα μαζί περιμένουν πώς και πώς να έρθει η ώρα να φάνε την πρώτη σαλάτα από τον λαχανόκηπό τους. Η φαντασία, η πείρα και οι γνώσεις της δασκάλας μετέφεραν στην πράξη το άχαρο μάθημα που γίνεται συνήθως μέσα στην τάξη. Για παράδειγμα τα παιδάκια γράφοντας στις πινακίδες τα ονόματα των λαχανικών εξυπηρετούν τους στόχους του γλωσσικού μαθήματος, ταξινομώντας, αριθμώντας, συγκρίνοντας τα φυτά, κάνουν μαθηματικά, μαθαίνουν να παρατηρούν, να περιγράφουν, να συμπεραίνουν, όπως απαιτείται στη "Μελέτη του περιβάλλοντος" και βεβαίως εμπνέονται για τις καλλιτεχνικές τους δραστηριότητες.

«Τα παιδιά αντέδρασαν, όπως ήταν αναμενόμενο, με ενθουσιασμό. Δύσκολα όμως δέχθηκαν την ιδέα ότι παρόλο που δεν ήταν στη σχολική τάξη έπρεπε να ακολουθήσουν κανόνες, οδηγίες και να σεβαστούν κάποια όρια. Όρμησαν στα πλαστικά σκαπτικά εργαλεία και τα φιντανάκια με φράσεις όπως «εγώ το πρόλαβα», «φύγε, εγώ θα κάνω πρώτος», «μη με σπρώχνεις, εγώ μπορώ καλύτερα από σένα» που μόνο πρόγραμμα κατά της βίας δε θύμιζαν. Όταν έγινε κατανοητό ότι τα φυτά κινδυνεύουν να ποδοπατηθούν από το σπρώξιμο και οι ίδιοι να ξαναβρεθούν στα θρανία, άρχισαν να ακολουθούν τις οδηγίες της γεωπόνου και περιμένοντας τη σειρά τους έβγαζαν ζιζάνια και αγριόχορτα που φύτρωναν κοντά στα παρτέρια για να  τροφοδοτούν ένα αυτοσχέδιο κομπόστ».

Τα υπόλοιπα παιδιά του σχολείου είδαν με ενδιαφέρον την προσπάθεια. Πλησίασαν την Αναστασία ζητώντας να συμμετάσχουν. Συμφώνησαν λοιπόν να αφιερώσουν το διάλειμμα της Τρίτης στον Χαχανόκηπο. Την πρώτη Τρίτη πήγαν τόσα πολλά παιδιά που δεν χώραγαν ούτε να σταθούν.
Σιγά -σιγά, με υπομονή και οργάνωση αλλά και με τον απαιτούμενο ενθουσιασμό το πράγμα διευθετήθηκε. 
Αυτή τη στιγμή στο μποστάνι του σχολείου υπάρχουν μπρόκολα, κουνουπίδια, μαρούλια, ρόκα, σπανάκι, καρότα, σέλινο, κρεμμύδια, άνηθος φυτεμένα από την Α΄τάξη, ρίγανη θυμάρι, δεντρολίβανο, λεμονοθύμαρο και δυόσμος από την Στ' με τη βοήθεια του δασκάλου τους Μιχάλη Σκευοφύλακα ενώ τα παιδιά της Β΄τάξης με τη δασκάλα τους Αμαλία Λάππα περιμένουν να φυτρώσουν τα λουλούδια που έσπειραν (σκυλάκι και καπουτσίνο). Το ίδιο και τα παιδιά της τετάρτης τάξης με τις δασκάλες τους.

Ο "λαχανόκηπος - χαχανόκηπος" της Α' τάξης του 1ου Δημοτικού Γλυφάδας είναι μέρος ενός προγράμματος με στόχο την αποφυγή της σχολικής βίας που υλοποιείται στο σχολείο με τη συνεργασία της ΕΨΥΠΕ (epsype.gr). 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πρόσφατα άρθρα της Αλέκας Κυφιώτη

Πρόσφατα άρθρα στην κατηγορία 'Κάντο μόνος σου'