Bostanistas.gr : Ιστορίες για να τρεφόμαστε διαφορετικά

Διαβαστε

Κρύωσες; Θα σου φτιάξω κοτόσουπα!

Διαφήμιση

Twitter | Facebook | Google+ |

Διαφήμιση

E-LA-WON, το άριστο μυκηναϊκό ελαιόλαδο

του Δημήτρη Μπούτου Παραγωγοί + προϊόνταελαιόλαδο, έλληνες παραγωγοί, Πελοπόννησος, Ιωάννης Καμπούρης, E-LA-WON

Από τα πλέον εύγευστα ελαιόλαδα αλλά και ένας από τους πιο παθιασμένους και ενδιαφέροντες ελαιοπαραγωγούς. Εδώ και μέρες ήρθε στα χέρια μας το E-LA-WON, το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο του Ιωάννη Καμπούρη. Μετά τη δοκιμή, φρουτώδες και πικάντικο (ως εδώ φτάνουν οι γνώσεις μου για τα οργανοληπτικά του λαδιού), μου κίνησαν την περιέργεια τα εμβλήματα της συσκευασίας του, απεικόνιζαν όλα διακρίσεις και βραβεία. Με γρήγορο ψάξιμο: ένα χρυσό βραβείο σε διεθνή διαγωνισμό ελαιολάδου στο Ισραήλ, αργυρό σε αντίστοιχο της Ιαπωνίας, βράβευση για τη συσκευασία και έπαινο για τη συνολική εικόνα του στη φετινή έκθεση Ελαιοτεχνία. Τούτες οι διακρίσεις ήταν μόνο η αφορμή, πολύ γρήγορα με την Κική Τριανταφύλλη συναντήσαμε τον περήφανο παραγωγό.

photo: Δημήτρης Μπούτος
photo: Δημήτρης Μπούτος

Ο κύριος Ιωάννης Καμπούρης ξεκίνησε με ενθουσιασμό και χαρά μεγάλη να μιλά για το καμάρι του. Καταγωγή από την Ίμβρο και παράδοση πέντε γενεών στην παραγωγή λαδιού, βλέπετε, που σημαίνει μνήμες παιδικές από τα μαζέματα της ελιάς αλλά και μπόλικη γνώση. Για το ελαιόλαδό του μη φανταστείτε αριθμούς που ζαλίζουν και αθρόα παραγωγή, 4.000 μπουκάλια των 500 ml τον χρόνο διαθέτει στην αγορά. Τα δενδρύλλια, περί τα 850, βρίσκονται έξω από το Ξυλόκαστρο στην Πελοπόννησο, μεγαλώνουν σε ιδιόκτητη έκταση 10 στρεμμάτων εδώ και περίπου 30 χρόνια. Φιάλη απλή σε χρώμα πράσινο - γιατί όμως E-LA-WOΝ, ποια είναι η σημασία του ονόματος; Φιλόλογος γαρ, αυτό είναι το βασικό του επάγγελμα, εξηγεί διεξοδικά:

«Η σημερινή ονομασία ΕΛΑΙΟΝ αποτελεί αναλλοίωτη απόδοση της συλλαβογραφικής λέξης E-LA-WON της Γραμμικής Γραφής Β', της πρώτης γραφής της ελληνικής γλώσσας, της Μυκηναϊκής περιόδου από τον 17ο έως τον 13ο αι. π.Χ., και απεικονίζεται προοπτικά-γραμμικά με το ιδεόγραμμα που αποτελεί στοιχείο του λογοτύπου μας». Είναι επίσης γνωστό πως σχήματα και συμβολισμοί πινακίδων αυτής της γραφής, που έχουν βρεθεί στην περιοχή των Μυκηνών, δίνουν σημαντικές πήροφορίες για τη χρήση του ελαιολάδου από τα καθημερινά ως τις θρησκευτικές τελετές και τις εμπορικές δραστηριότητες.

«Γεύση Ελλάδας, αισθητική και ιστορία ένα μπουκάλι», το εύστοχο τσιτάτο-τρίπτυχο για το φίνο ελαιόλαδο. Κουβεντιάζοντας λίγο παραπάνω επί της διαδικασίας μαθαίνουμε πως τούτος ο παραγωγός-δάσκαλος έχει υπάρξει μαθητής ενός άλλου μεγάλου δασκάλου του ελαιολάδου, του bostanista Βασίλη Φραντζολά. Συμμετείχε στα κατατοπιστικά σεμινάριά του (oliveoilseminars.com) και έφτιαξε τη γραμμή παραγωγής, από τη συγκομιδή ως την τυποποίηση, με τρόπο τέτοιο ώστε να πετύχει τα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά του γνήσιου εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου, όπως τα αναλύει διεξοδικά στο άρθρο του ο Βασίλης Φραντζολάς: φρουτώδες, πικρό, πικάντικο.

Που σημαίνει: Χώμα πλούσιο, χλωρή λίπανση, φυσική αποστράγγιση, κλάδεμα που δεν πληγώνει την ελιά, ελάχιστη άρδευση και όλα σύμφωνα με την παράδοση και την πείρα των ειδικών, το ινστιτούτο Γεωπονικών Ερευνών του Υπουργείου Γεωργίας, τον καθηγητή Ricardo Gucci του Πανεπιστημίου της Πίζας για το κλάδεμα και τον Βασίλη Φραντζoλά με τις ιδιότητες του δοκιμαστή και συμβούλου ελαιολάδου.

Το μάζεμα της ελιάς νωρίς, όσο ακόμα ο καρπός είναι πράσινος και μυρωδιές, χυμοί και θρεπτικά βρίσκονται στα μάξιμα. Η ελαιοποίηση αρχίζει άμεσα, την ίδια μέρα με το μάζεμα. Γρήγορα οι χυμώδεις ελιές φτάνουν στο ελαιοτριβείο, σε κιβώτια πλαστικά. Έπεται η σύνθλιψη, κατόπιν μάλαξη, φυγοκέντρηση και διαχωρισμός σε έκθλιψη ψυχρή ώστε το λάδι που θα προκύψει να έχει άρωμα δυνατό με χαμηλές οξύτητες. Αυτή η προσεγμένη επεξεργασία εξασφαλίζει προϊόν ανώτερο ποιοτικά.

Από εκεί σε ανοξείδωτες δεξαμενές, δημιουργώντας συνθήκες ελάχιστης οξυγόνωσης και εισαγωγής αζώτου - όλη η αρθογραφία του Βασίλη Φραντζολά βλέπω να επαληθεύεται και να τηρείται κατά γράμμα στα λεγόμενα και στις πρακτικές του Ι. Καμπούρη. Άμεση και η εμφιάλωση, σε χώρο πλήρως εξοπλισμένο, ISO τελευταίας κοπής.

Εξαγωγές; Μελετημένες και προσεκτικές. Ελλάδα, Νορβηγία, Ενωμένα Αραβικά Εμιράτα, Γερμανία και Αγγλία ενώ στα άμεσα σχέδια είναι η ανάπτυξη της διανομής και σε Η.Π.Α και Ρωσία. Διατίθεται σε συσκευασία των 250 ml και 500 ml ενώ κυκλοφορεί και σε συλλεκτική κασετίνα δώρου. Το σαββατοκύριακο που πέρασε ο Ιωάννης Καμπούρης συμμετείχε στην Anuga, τη διεθνή έκθεση τροφίμων και ποτών της Γερμανίας. Με την επιστροφή του, αναμένουμε τα νεότερα της συμμετοχής.

Για περισσότερα σχετικά με το E-LA-WON μπορείτε να επισκεφθείτε την πληρέστατη σελίδα του olivelawon.com.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πρόσφατα άρθρα του Δημήτρη Μπούτου

Πρόσφατα άρθρα στην κατηγορία 'Παραγωγοί + προϊόντα'